1. Sekretarz wykonuje zadania w zakresie zapewnienia właściwej organizacji i sprawnego działania Urzędu. Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
1) nadzór nad organizacją pracy w Urzędzie, inicjowanie zmian w zakresie poprawy jakości i efektywności pracy Urzędu, w tym dotyczących struktury organizacyjnej,
2) nadzór nad zapewnieniem właściwego obiegu informacji i dokumentów, w tym nad systemem Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD),
3) rozwijanie i koordynowanie procesu informatyzacji Urzędu,
4) przygotowywanie projektów zmian Regulaminu Organizacyjnego Urzędu,
5) koordynacja czynności związanych z organizacją wyborów, referendów, konsultacji społecznych i spisów powszechnych,
6) koordynowanie przygotowania pod względem formalnym materiałów na sesje Rady,
7) wykonywanie zadań na polecenie lub z upoważnienia Burmistrza,
8) koordynowanie sprawnego systemu komunikacji wewnętrznej w Urzędzie,
9) nadzór nad podlegającymi komórkami organizacyjnymi, zgodnie ze schematem organizacyjnym,
10) nadzór nad sprawną obsługą interesantów i tworzeniem dobrego wizerunku Urzędu,
11) koordynowanie zadań realizowanych przez komórki organizacyjne Urzędu,
12) nadzór nad obiegiem wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
13) nadzorowanie realizacji uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza,
14) nadzór nad Biuletynem Informacji Publicznej,
15) nadzór nad rejestrem uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza,
16) sporządzanie testamentów,
17) pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie nieobecności Burmistrza i Zastępcy,
18) poświadczanie dla potrzeb Urzędu dokumentów za zgodność z oryginałem,
19) realizowanie, we współdziałaniu z pozostałymi członkami Kierownictwa Urzędu, właściwego zarządzania zasobami ludzkimi, w tym składanie wniosków w sprawie ich awansowania, nagradzania lub karania kierowników i pracowników komórek
20) wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec Burmistrza z wyłączeniem czynności związanych z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy oraz ustalaniem wynagrodzenia,
21) reprezentowanie Gminy w czasie uroczystości i spotkań oficjalnych, w zakresie uzgodnionym z Burmistrzem,
22) kierowanie wykonywaniem zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w razie nieobecności Burmistrza i Zastępcy,
23) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Burmistrza.
2. Przy wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Sekretarz działa w granicach określonych imiennymi pełnomocnictwami i upoważnieniami udzielonymi przez Burmistrza, poprzez Wydział Organizacji i Promocji oraz Kancelarię Burmistrza.